Inne działania

Zanim zajęliśmy się tak na dobre Osiedlem Przyjaźń realizowaliśmy projekty szerzej powiązane z problematyką tożsamości.

W latach 2012-2014 zrealizowaliśmy projekty takie jak:

PrintBarwy Mazowsza – warsztaty kultury ludowej –  projekt edukacyjny skierowany do warszawskiej młodzieży w wieku 10-15 lat, który Stowarzyszenie realizowało w roku 2013. W atmosferze zabawy i twórczej pracy śledzimy losy kultury ludowej Mazowsza, poznajemy specyfikę regionu, pytamy o to, co zostało nam dzisiaj z bogatego dziedzictwa podwarszawskich wsi. Podczas zajęć – plastycznych, muzycznych, teatralnych, kulinarnych i innych – nasi uczestnicy mają okazję spróbować różnych form artystycznych oraz rozwinąć swoją kreatywność. Poprzez cykl siedmiu warsztatów chcemy przedstawić uczestnikom inne, atrakcyjne oblicze autentycznego folkloru, a także pokazać, że ludowość może być ciekawym źródłem inspiracji do własnych działań. Podczas zajęć będziemy poruszać takie tematy, jak podania i pieśni Mazowsza, rzemiosło i sztuka ludowa, kuchnia mazowiecka, obrzędy doroczne, architektura wsi. Tym z nas, którzy wychowali się w atmosferze wielkiego miasta, pojęcia te wydają się z początku abstrakcyjne i odległe. A przecież większość z naszych babć i dziadków wychowywała się jeszcze w czasach, gdy wiele elementów kultury ludowej zachowało się z czasów jej świetności w XIX wieku. Folklor i tradycja ludowa są nie tylko częścią kultury polskiej, ale przede wszystkim częścią rodzinnej historii niemal wszystkich mieszkańców Warszawy. Tych, których dziadkowie przyjechali do odbudowującej się po wojnie stolicy, tych, których rodzice jako pierwsze pokolenie przyjechali tu na studia lub w poszukiwaniu pracy, i tych, których dziś czasem z sympatią, barwySponsorLogoa czasem z lekceważeniem nazywa się słoikami. Projekt „Barwy Mazowsza – warsztaty kultury ludowej” został dofinansowany przez Urząd Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy.

 

 

stare-logo-ojczyzna Ojczyzna Słowiańszczyzna – zabawy artystyczne – 2 edycje – to projekt edukacyjny skierowany jest do dzieci i młodzieży w wieku 8-14 lat, który realizowaliśmy w roku 2012 i 2013.  Projekt finansowany był ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Biura Edukacji m.st. Warszawy. Poprzez warsztaty o Słowiańszczyźnie chcemy przedstawić naszą kulturę jako tkaninę, w której splatają się i przenikają różne tradycje oraz źródła: dawne dziedzictwo Słowian ze spuścizną chrześcijańską i dorobkiem cywilizacji europejskiej, kultura ludowa regionów z narodową kulturą wysoką, zwyczaje lokalne z wpływami naszych sąsiadów. Sądzimy, że tak pomyślana edukacja kształtuje postawę akceptacji własnej kultury i zarazem przeciwdziała jej mitologizacji, prowadzącej do radykalizmów społecznych.  Projekt Ojczyzna Słowiańszczyzna jest próbą znalezienia „trzeciej drogi” miedzy odrzuceniem Słowiańszczyzny i jej naiwną mitologizacją. Chcemy w duchu afirmacji szukać tego, co wspólne, ale również wskazywać na różnice między etnosami słowiańskimi. W ten sposób budujemy wśród młodzieży postawy tolerancji i otwartości wobec innych. W roku 2013 przeprowadziliśmy 42 zajęcia z 6 grupami z pięciu szkół. W roku 2012 przeprowadziliśmy 28 warsztatów z czterema różnymi grupami dzieci i 4 miniwystawy zdjęć „Ojczyzna Słowiańszczyzna – zabawy artystyczne”. Co roku modyfikujemy nieco programy zajęć, dodajemy kolejne moduły, dla uczniów starszych lub tych, którzy znają już podstawowe informacje o Słowianach. W tym roku dodaliśmy zajęcia o poszczególnych krajach słowiańskich, których opisy znajdzieci na bocznym pasku. Liczymy na to, że świadomość różnic i punktów wspólnych miedzy kulturami różnych narodów przełoży się na większą otwartość młodzieży na inność.mkidnbe

 

 

Pamiętać, by pamiętać – historie mówione- 2 edycje  realizowane w roku 2012.  Projekt poświęcoy był przede wszystkim tematyce podróży obywateli PRL do państw bloku wschodniego, kontaktom z obcokrajowcami z tych krajów przebywającymi na terenie Polski oraz retrospekcjom na temat relacji panujących pomiędzy państwami ówczesnego bloku wschodniego. W bazie archiwum swoje miejsce znalazły relacje zgromadzone przez uczniów szkół średnich i gimnazjalnych, którzy wzięli udział w warsztatach edukacyjnych Pamiętać, by pamiętać. Uczniowie zbierali relacje osób, które w okresie 1945-1989 wyjeżdżały do krajów określanych jako demokracje ludowe. Okres ten to w naszej historii dzieje wciąż stosunkowo młode, których bohaterowie i świadkowie nadal żyją. Dla tych, którzy doświadczyli Polski Ludowej, miniona epoka pozostaje tematem aktualnym, istotnym czynnikiem w ocenie zjawisk współczesnych. Jednak młodzież, urodzona i wychowana w państwie demokratycznym, lata 1945-1989 często traktuje jako czas zawieszony między historią dawną, bezpowrotnie minioną, zamkniętą i w pełni opisaną, a teraźniejszością, znaną z codziennego doświadczenia. Spotkanie z żywą historią, której wynikiem są zgromadzone w archiwum wywiady, pozwoliło na zbliżenie się tych dwóch punktów widzenia. W 2012 roku zrealizowane zostały dwie edycje projektu. Pierwsza edycja projektu zrealizowana została dzięki wsparciu finansowemu Fusponsorpamietacnduszu Inicjatyw Obywatelskich. Druga edycja projektu została zrealizowana dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Elementy projektu „Pamiętać by pamiętać” zostały włączone do przedsięwzięcia „Warszawa wielonarodowa 1945-1989”, prowadzonego przez Dom Spotkań z Historią. Jego celem jest popularyzowanie historii cudzoziemców, którzy z różnych powodów w okresie PRL-u na stałe osiedlili się w stolicy Polski. Tym samym obydwa projekty wchodzą ze sobą w mimowolny dialog jako odmienne, lecz dopełniające się perspektywy myślenia o inności – tej, która ciekawi, inspiruje, skłania do wyruszania w podróż i do osiedlania się.

 

Przedsiębiorcza łamigłówka
Przedsiębiorcza łamigłówka

Przedsiębiorcza Łamigłówka realizowana była przez Stowarzyszenie w roku 2012 i wyrosła z chęci przedstawienia młodzieży jak „od kuchni” wygląda działalność organizacji pozarządowej oraz zaszczepienia w niej chęci do podejmowania samodzielnych działań na polu kulturalno-społecznym.

WORK-IN-PROGRESS

Na przełomie października i listopada 2012 roku wspólnie z zaproszonymi przez nas animatorami przeprowadziliśmy cykl ośmiu warsztatów teoretycznych i praktycznych w ramach projektu Przedsiębiorcza Łamigłówka. Cykl ten stał się dla uczestniczącej w nim młodzieży z VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Warszawie przyczynkiem do realizacji własnego projektu p.t. „Eko-Słowacki”. Struktura naszych spotkań przemyślana została tak, aby uczestnicy mogli zyskaną wiedzę wcielić od razu w działanie. Teoretyczny charakter pierwszych dwóch spotkań przybliżył im potrzebną terminologię oraz zaznajomił z przykładami dobrych praktyk z zakresu przedsiębiorczości społecznej. Uczniowie dowiedzieli się, na czym polega myślenie projektowe, kim jest interesariusz, zapoznali się też z kreatywnością mieszkańców Bałtowa, którzy zamienili swoją miejscowość w wielki park jurajski oraz dowiedzieli się jak działają spółdzielnie szkolne. Pierwsze spotkania zainspirowały młodzież do opracowanego własnego pomysłu. Po omówieniu wszystkich propozycji, pomiędzy którymi znalazł się m. in. pomysł realizacji konferencji pt. „Nie wszystko kręci się wokół indywidualności” oraz zbiórki odzieży dla najbiedniejszych o wdzięcznej nazwie „Numerek za sweterek,” czerpiąc z doświadczenia prowadzących warsztaty, zdecydowano się na przeprowadzenie akcji ekologicznej, wpisującej się w obchody 90-lecia powstania szkoły. Po kilku modyfikacjach uzgodniono, że twórcy „Eko-Słowackiego” (jak nazwano projekt) zorganizują zbiórkę elektrośmieci, makulaturę oraz zużyte baterie, za które przynoszące je osoby dostaną różnego rodzaju upominki (bilety do instytucji kultury, torby ekologiczne, książki o przyrodzie i wiele innych). Następnie uczestnicy podzielili się na trzy zespoły projektowe: koordynatorów, grafików oraz osoby odpowiedzialne za PR przedsięwzięcia. Od tego momentu grupy pracowały oddzielnie, wypełniając zadania projektowe oraz informując o postępach prac pozostałych uczestników. Koordynatorzy byli odpowiedzialni za przepływ informacji w każdej z trzech grup. Ciągła komunikacja między poszczególnymi grupami była bardzo istotnym warunkiem dla powodzenia projektu. Jako narzędzie komunikacji wykorzystano portal społecznościowy. Graficy stworzyli projekt identyfikacji wizualnej Eko-Słowackiego, inspirowanej patronem prasowe, zaproszenia dla przyszłych odbiorców akcji, które później rozesłane zostały na adresy portali internetowych, gazet lokalnych i radia. Młodzież na własnej skórze doświadczała problemów związanych z realizacją projektu, zmierzyła się z problemem ograniczonego budżetu czy obojętnością instytucji kultury, od których starała się pozyskać bezpłatne bilety na wydarzenia kulturalne. Skłoniło to koordynatorów do poszukania nowych rozwiązań oraz wykorzystywania własnej kreatywności. W ten sposób udało się uzyskać dofinansowanie ze strony Stowarzyszenia Absolwentów Klasy BGŻ, które zaofiarowało swą pomoc po przyjęciu uczniowskiej delegacji. Powodzenie całej akcji składało się z osobnych sukcesów każdego z uczestników, stając się cennym, bo wymiernym doświadczeniem na przyszłość. Wielu twórców Eko- Słowackiego zapowiadało kontynuację przedsięwzięcia w przyszłym roku, a także wyrażało zainteresowanie innymi projektami prowadzonymi przez nasze Stowarzyszenie. Akcja zakończyła się wielkim sukcesem. Podczas finału rozdano ponad 200 biletów do instytucji kulturalnych, ponad 100 publikacji książkowych, gadżety i owoce, uzbierano też 981 kg elektrośmieci, które przekazane zostały firmie Stena Recycling.barwySponsorLogo

Projekt realizowany był dzięki dofinansowaniu Biura Edukacji m.st. Warszawy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s